Na rządowy program przeznaczone zostanie do 2028 roku ok. 6,5 mld zł, z czego aż 85 proc. pochodzić będzie ze środków państwa. Pozostałą kwotę mają wyłożyć samorządy.
Za 6,5 mld złotych, choć jak rząd zapewnia możliwe mogą być i wyższe środki, powstać ma do roku 2028 1500 kilometrów linii kolejowych. Będą to zarówno reaktywowane, po wieloletniej nawet przerwie, połączenia, jak i zupełnie nowe trasy.
Na liście 49 projektów złożonych przez władze samorządowe, a mających być zrealizowanych w najbliższych latach, znajduje się zaledwie jeden projekt z województwa pomorskiego. Przygotowały go władze gminy Kępice, a dotyczy on likwidacji największego na Pomorzu obszaru wykluczenia transportowego - rewitalizacji nieczynnej linii kolejowej nr 212 Bytów-Korzybie.
Na liście nie znalazł się niestety żaden inny projekt z naszego regionu, np. reaktywacja zlikwidowanej jeszcze w roku 2000 linii nr 222 z Malborka do Małdyt, biegnącej w znacznej części przez powiat sztumski - przez miasto i gminę Dzierzgoń.
Linię tę otwarto 1 września 1893 roku, a w 1950 roku przeszła ona remont. W latach 90. XX wieku na odcinku Małdyty – Myślice obowiązywała prędkość 70 km/h, natomiast na odcinku Myślice – Malbork 30 km/h. Z powodu złego stanu technicznego przewozy pasażerskie zawieszono 1 października 1999 roku, natomiast towarowe rok później. W latach 2006–2008 linię rozebrano.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?